För en bloggare är antalet besökare ett av de viktigaste nyckeltalen. Många bloggar har högkvalitativt innehåll, men kämpar ändå med besöksstatistiken. Då gäller det att vara kreativ och nå ut olika sätt till bloggläsarna. Nyhetsbrev är en mycket effektiv kommunikationskanal som alltför få bloggare använder sig av. Här kan du läsa mer om varför du bör använda dig av e-postmarknadsföring för att öka antalet bloggläsare.
Påminn läsarna om att du finns
I dagens digitala samhälle konkurrerar bloggare och hemsidor om internetanvändarnas uppmärksamhet. Det finns flera miljoner bloggar och nästan två miljarder hemsidor. Att synas i den digitala världen blir allt svårare. Du som bloggare måste med andra ord komma på kreativa sätt att nå ut till bloggläsarna. Hos Ungapped kan du skapa snygga och inspirerande nyhetsbrev som gör att du effektivt kan nå ut med information till din bloggläsare. Nyhetsbrevet är en viktig påminnelse om att din blogg finns och att det finns uppdaterat content. Ungapped erbjuder gratis test där du kan skapa unika nyhetsbrev med hjälp av färdiga maller eller din egen design.
De flesta är medvetna om att digital marknadsföring är viktigt för alla typer av företag. E-postmarknadsföring är en ofta glömd del av den digitala marknadsföringen. Många tänker på sociala medier när de ska marknadsföra sin blogg eller sin företag, men de glömmer bort att e-post också är ett mycket effektivt sätt att kommunicera. Dessutom är det billigt och möjligt att personalisera på ett annat sätt än sociala medier. Du kan även schemalägga utskicken så att de når målgruppen vid rätt tidpunkt vilket ökar chansen att de klickar sig vidare till din blogg.
Anordna en tävling
Se till att använda nyhetsbreven på rätt sätt. Skicka inte för ofta eftersom det då kan upplevas som spam. Se till att utskicken håller mycket hög kvalitet och får läsarna att känna sig värdefulla. Kanske kan du anordna en tävling som du kan annonsera i nyhetsbrevet och sedan länka vidare till bloggen där läsaren hittar tävlingsreglerna. Det är ett utmärkt tillfälle att samarbeta med en sponsor. Om inlägget är sponsrat är det viktigt att du annonsmärker blogginlägget på rätt sätt. Om det inte framgår är att det är ett samarbete finns det risk att bötfällas för smygreklam.